|
Irmologiony Jána Juhaseviča Skľarského v kontexte vývinu
karpatského prostopinija (hudobno-textové formy dvanástich veľkých
sviatkov a Paschy)
Dizertačná práca obhájená 30. augusta 2016 v Slavistickom ústave Jána
Stanislava Slovenskej akadémie vied v Bratislave
Dizertačná práca sa venuje problematike liturgickej hudby
byzantsko-slovanského obradu v karpatskom prostredí, ktorej reprezentantom je
tzv. prostopinije. Okrem základného kultúrno-historického kontextu prispieva k
otázkam o samotnom používaní termínu, venuje sa osobnosti kantora a pisára,
pričom na príklade rukopisných diel približuje prepisovačskú prax. Primárne sa
sústredí na osobnosť Jána Juhaseviča Skľarského (1741-1814) a jeho kompletné
dielo. Zásadnými pre výskum boli jeho hudobné rukopisy, tzv. irmologiony. V
práci sa venujeme ich špecifikám z kontextu ich repertoáru, hudobného a
textového zápisu. Zároveň sú v prílohe práce vložené do komparačnej analýzy so
staršími haličskými prameňmi a rukopismi karpatskej oblasti z obdobia 16.-19.
storočia. Na jej základe možno potvrdiť hypotézu, že haličské pramene výrazne
vplývali na podobu karpatského liturgického spevu.
Prezentácia v
PDF súbore
Posledná úprava webu: 22.1.2018
|